{[['']]}
Sírhant művek - 1. évad (Six feet under)
SZINKRONOS!
PutLocker
01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 10
A Halál. Félünk tőle, félünk az ismeretlentől, az elmúlástól, hogy itt kell hagynunk ezt a világot. Életünknek szerves része, hogy felkészüljünk a megmásíthatatlanra, arra, hogy az időnk véges. És mégis, ha nem létezne a halál, mi lenne a célunk az örökkévalóságban?
A Halál. Erről szól a Six Feet Under, vagyis a Sírhant Művek. A felszínen persze csak egy Los Angeles-i temetkezési vállalkozó család dolgos, drámával fűszerezett napjait láthatjuk, akik megpróbálnak boldogok lenni komor, mégis méltóságteljes munkájuk terhe mellett is. A Fisher família olyan, mint bármelyikünk családja, a különbség mindössze foglalkozásuk abszurd mivoltában, és az őket ért, a szokásosnál több sorscsapás formájában érzékelhető.
Fisherék a külső szemlélődő szemével nézve azért kissé hangyásak: az anya, Ruth (Frances Conroy) karótnyelt stílusát, időnkénti dühkitöréseit, bonyolultnak ható párkapcsolatait nehéz megszokni, elfogadni. Három gyermeke közül Nate a legidősebb (Peter Krause), s talán ő kapja a legnagyobb figyelmet a sorozat szereplői közül. Az édesapja (aki egyébként az első epizódban hal meg, ezzel alapozva meg a széria sokszor lelombozó hangulatát) nevét öröklő fiú korán elmenekült a számára mindig is távolinak, enyhén betegesnek tűnő szakma kötelezettségei elől, végül mégis a családi bizniszben kezd el dolgozni.
David a középső gyerek (Michael C. Hall) meleg, állandó harcban áll emiatt önmagával és a világgal, de szerencséjére rokonai kitartanak mellette, ami megkönnyíti az életét. Claire (Lauren Ambrose), a legfiatalabb Fisher a felnőtté válás, az önálló gondolkodás és a kitaszítottság érzését próbálja elrendezni magában, miközben sokáig különcnek nézik kortársai.
Fontos karakter még az 5 évad során Federico Diaz (Freddy Rodriguez), aki Fisherék alkalmazottja, főként ő foglalkozik a hullák plasztikázásával, elkészítésével. Brenda Chenowith (Rachel Griffiths) Nate problémás barátnője, akivel apja halálának napján ismerkedik meg. A Chenowith család egyébként is különc társaság, amely rengeteg konfliktus alapját képezi majd a későbbiekben. Végül érdemes még megemlíteni Keith Charles-t (Matthew St. Patrick), a színesbőrű zsarut, David szerelmét.
A sorozat rendkívül eltalált ötvözete a hétköznapi drámának, a témából adódó fekete humornak, valamint a szereplők rendszerint felbukkanó, szürreális, szomorú vagy éppen vicces, látomásszerű képzelgéseinek. Szereplőink olykor nyomasztó, problémákkal teli gondolatainak kifejezésére tökéletes ötlet született. A Nip/Tuck-ban is alkalmazott felkavaró, szürreális képsorok néhol egyszerű álmok, de leginkább látomásnak mondhatók. A koporsóból kilépő halott, az idősebb Fisher megjelenései, az egész ábrándvilág csak fejben létezik, tökéletesen illeszkedve a reális alapokhoz, amelyeket ezek a víziók magasabb szintre emelnek, egyben kifejezik szereplőink gondolkodásmódját, félelmeiket, gondjaikat. Ezek a sokszor morbid látomások teszik igazi unikummá a szériát, egyszerivé és megismételhetetlenné.
A Six Feet Under túllép a mainstream sorozatok egyszerűségén, és nem csak a szórakoztatásra helyezi a hangsúlyt. Művészi, de sohasem öncélú képei, a jelenetekből és az évadokból sugárzó odaadó, gondoskodó profizmusnak hála mégis mindenki, aki szeret és tud gondolkodni maradandó élményekkel gazdagodhat. A tovább mögött folytatom.
A Six Feet Under hatással van a mindennapjainkra: az időnkét eszünkbe jutó banális halálesetek okozta nevetést még csak-csak ki lehet magyarázni egy buszon, a több napig tartó rossz hangulatunkat családtagjaink előtt már kevésbé. Néhol lelombozó érzésvilága ellenére mégsem lehet kijelenteni, hogy túlzóan lélekölő lenne a széria, egyszerűen csak olyan, mint az élet. Jó és rossz évek váltják egymást, ezt a közhelyes megállapítást pedig elemi erővel tudja átadni, megreformálni Alan Ball és csapata.
A perfekten összerakott epizódok mindegyikében több van, mint amit a felszínen látunk, és majd mindegyik felülmúlja az utóbbi évek mozis drámatermésének nagy részét. A Fisher családdal töltött 5 évad sokszor nem lesz kellemes élmény, de minden percet megéri rááldozni a szériára. Igazi súlyos olvasmány, amit szinte lehetetlen darálni, mert akkor elveszne a lényege.
Az HBO berkeiben készült sorozat mentes a túlzott cenzúrától, a halottasházban sorjázó hullákat nem egyszer közeliben láthatjuk, de sohasem lépik át az ízlésességet, a merészen bevállalóst a megbotránkoztatástól elválasztó határvonalat. Miközben a készítők finoman beleszövik politikai nézeteiket is az epizódokba (de ezt sem tolakodóan!), a homoszexualitás témáját is éretten, sablonokon és előítéleteken túllépve mutatják be, nem riadva vissza a csókolózás, szex ábrázolásától sem.
A casting remekül sikerült, a színészek pedig meghálálják a beléjük fektetett bizalmat, és jól megírt karaktereikből kihozzák a maximumot. Nehéz kiemelni egyetlen aktort a sok remeklő közül, de talán Michael C. Hall a legjobb, aki természetes egyszerűséggel, lehengerlően játssza el a meleg temetkezési vállalkozót, miközben azóta már azt is tudjuk róla, hogy Sötét Bosszúállóként, főállású gyilkosként is meggyőző tud lenni. Dexter és David két teljesen eltérő személyiség, és Hall képes volt azonosulni mindkét szereppel, ráadásul teljesen más mimikát és kifejezésmódokat, mozdulatokat használ.
Ha létezik olyan definíció, hogy televíziós csoda, akkor a Six Feet Under annak tökéletes megtestesítője. Minden pontjában alaposan átgondolt, részről-részre újat hozó, sohasem elfáradó, önismétlő sorozat, amelynek minden epizódjában több van, mint amit a felszínen látunk. A szériát lezáró montázsnál szomorúbbat és felemelőbbet, nyomasztóbbat és gyönyörűbbet ember már soha nem alkothat. Tökéletes lezárása egy tökéletes sorozatnak.
A Six Feet Under ugyan 2005-ben véget ért, mégsem ‘halt meg”. A True Blood-ot is jegyző Alan Ball sorozata beírta magát a TV és mozgókép-történelembe, valamint rengeteg embert egy csodálatos élménnyel ajándékozott meg. Feketeségében és abszurditásában, mégis csendes, földhözragadt stílusában az élet és halál kettősségéről ugyanúgy megváltoztatja a véleményünket, mint arról hogy mi az igazán fontos az életben.
Az élet. Erről szól a Six Feet Under.
(sorozatjunkie.hu)
Megjegyzés küldése